Exempel på schema för dagen, aktivitet Universeum och Daredevil

Här är exempel på hur man kan göra ett dagschema. Just det här är framställt i bildstödsprogrammet In Print 3. Liknande mallar finns i ett gratis onlineprogram,  Bildstod.se  (men utan ritade tecken)

Själva schemat är knappast till någon nytta för någon mer än arrangören DHB Västra så jag lägger inte in någon pdf denna gång. Men använder du In print 3 och vill utgå från vår layout så finns länk till Daredevilfilen att hämta gratis från Google drive här

Länk till Universeumdokumentet i Inprint 3 finns här.

(Det går tyvärr inte att ladda upp In print 3 filer i mediabiblioteket här på hemsidan, därför lägger jag in länkar till vår Google drive istället)

Tillgänglighetsdatabas – Kommunikativ tillgänglighet?

Inför valet 2018 arrangerade Funktionsrätt Göteborg en funktionshinderpolitisk debatt och utfrågning med representanter från lokala partier.  Tillgänglighet, fritidsysselsättning, arbete och skola avhandlades. Alla frågor och svar finns på Funktionsrätts hemsida här.

På fråga 2: Vad kommer ni göra konkret för att säkerställa att alla barn, med eller utan funktionshinder, har möjlighet till en aktiv och meningsfull sysselsättning?  svarade partierna som om enbart fysisk tillgänglighet är problemet. De pratade om ökad kunskap vid nybyggnation,  universell utformning, och tillgänglighetsdatabasen.

Men vad finns det för kommunikativ tillgänglighet?  Om man har ett begränsat ordförråd, eller ordförståelse? Om läskunnigheten är låg eller man har svårighet att formulera sig tydligt i tal eller skrift?

Det finns alltså en Tillgänglighetsdatabas som listar fysiskt tillgängliga lokaler och platser.  Det är ju bra, men borde det inte också finnas en databas som listar kommunikativ tillgänglighet? Där man kan se vilka aktörer som erbjuder lättläst information,  teckenspråkstolkning, syntolkning och vilka som använder bildstöd.

Tänker då på museum, föreningar, vårdcentraler, organisationer, bibliotek, sportarenor, gym, fritidsförvaltningar, kulturskolor och varför inte vanliga skolor?

(Nästan  20% av alla elever som lämnar grundskolan saknar behörighet till gymnasiet) 

Vill person med funktionsvariation prova på någon aktivitet inom idrott, hantverk eller annat finns i vissa fall information på föreningens hemsida. Men ofta behöver man ringa runt och fråga.

Att  få ett nej är emotionellt påfrestande. Om föreningen svarar att det är ok  att delta  blir man såklart glad, men hur tillgänglig är aktiviteten?

En tillgänglighetsdatabas eller kommunhemsida med tydlig och lättläst information önskas …

Tillgänglighet först – aktivitet sedan!

Sverige har förbundit sig att följa FN:s Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning:

Artikel 21 Yttrandefrihet och åsiktsfrihet
samt tillgång till information
Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa
att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten, inklusive friheten att söka, ta emot och sprida uppgifter och idéer på lika villkor som andra och genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2, däribland genom att
a) utan dröjsmål och extra kostnader förse personer med funktionsnedsättning med information som är avsedd för allmänheten i tillgängligt format och teknologi anpassad för olika funktionsnedsättningar,

b) godta och underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift, alternativ och kompletterande kommunikation och alla andra tillgängliga medel, former och format för kommunikation som personer med funktionsnedsättning själva valt

c) uppmana enskilda leverantörer av tjänster till allmänheten, däribland genom
Internet, att erbjuda information och service i tillgängliga och användbara
format för personer med funktionsnedsättning,

d) uppmuntra massmedierna, däribland leverantörer av information genom
Internet, att göra sina tjänster tillgängliga för personer med funktionsnedsättning, samt

e) erkänna och främja användning av teckenspråk. 

 

 

Dart kommunikations- och resurscenter anordnar kurs om Kommunikationsstöd i skolan – att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling

Dart Kommunikations- och dataresurscenter i Göteborg anordnar kurs den 4 oktober om Kommunikationsstöd i skolan – att arbeta för delaktighet, relationer och utveckling.

Skolpersonal, föräldrar och alla andra intresserade är välkomna att delta!

Mer info på Darts hemsida och i denna pdf: Vänskap 4 okt 2018.DART

Anmälan senast 27 september.

 

Sommarläger … bildstöd

Här är några foton på bildstöd som användes under sommarlägret – hur det kan se ut och tillämpas i verkligheten.  Att bara se mallar (som finns att hämta under fliken Dokument) är kanske inte tillräckligt för att veta om det är något man vill ha,  hur det ska monteras etc.

(Obs! Tänk på att det är superviktigt att alla deltagare skriver på GDPR dokument och avtal där de intygar att de går med på att synas på bild.)

Recept på trolldeg
Schema över dagen i Widgit Go, Ipad
Kommunikationsknippa
Recept chokladbollar
”Stationskartan” – krabbfiske
Schemabok A5 storlek

Bildstödsappar – Widgit Go -aktivitetshäfte med pratkartor

Stationskarta – häfte med olika aktiviteter/platser och små pratkartor till varje – och en flik med ritade tecken.  Lite uppdaterade fick de följa med till lägret i år igen. Men jag gjorde också en mall i Widgit Go med samma koncept. Med en klickbar översiktskarta med olika aktiviteter/platser. En fördel med appen är att det är lätt att skriva in nya ord, ta kort eller hämta egna foton från kamerarullen. Det finns talsyntes. Ritade tecken kan köpas till för 40 kr. Även Bliss. Några grundmallar med olika layout följer med appen  vid köpet- och några finns att ladda ner gratis från Symbolbrukets hemsida. Vill man spara sina mallar – det kan ju t ex hända att användare råkar ändra något som inte var meningen – exporterar man dem enkelt till sin Google drive, dropbox eller one drive.

Klickar man t ex på ”strand” öppnas en underkarta

Appen Widgit Go är förskrivningsbar. Dvs Habiliteringar erbjuder kommunikationsappen Widgit Go som hjälpmedel åt vissa barn med funktionsvariationer.

Om man har appen kan man ladda ner vår mall. Ligger även  under fliken Dokument. Där finns också schemabilder vi gjorde till årets läger.

Veckoschema – med färgkodade veckodagar. För läger och återkommande aktiviteter.

Färgkodade veckodagar är bra för att synliggöra och lättare komma ihåg vilken dag som avses.  Här finns en mall att hämta från Stockholms habilitering.

Den här färgkodningen har använts i Sverige sedan 80-talet bl. a i Karlstadmodellen. Men ”uppfanns” redan på 60-talet i USA i habiliteringsprogrammet TEACCH  (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren)

Om man skriver ut och laminerar A3 format syns schemabilder ganska tydligt i en barngrupp. Bra att ha på väggen hemma också.

Schemabilder kan fästas med kardborreband, eller med häftmassa./tejp. Det är en fördel om de kan flyttas runt om någon aktivitet behöver ändras.

Vi har gjort en del schemabilder till vårt sommarläger. De finns att hämta under fliken Dokument-material

 

Sommarlägermaterial

Zanna monterar stationskartor för det vilda
Kommunikationsknippor

Inför DHB Västras sommarläger gjorde vi:

  • Fem ”stationskartor” – en till varje grupp
  • Tjugofem st. kommunikationsknippor – en till varje barnledare. (På  bilden ser man knipporna innan vi monterat barnledarnas personliga frontsidor med bild. De ska också fästas på jojohållare)
  • Fem schemaböcker och fem set med schemabilder och klockbilder – en till varje grupp

(Material finns under fliken dokument.)

Och i år kommer barngrupperna även att testa  appen Widgit Go och ett antal schemaappar.

Ska bli intressant att höra vad de tycker om det.

 

Schemaböcker – hur gör man?

Schemaböcker i  A5 storlek är ett praktiskt format att ha med sig.

Så här gjorde vi:

  • Skaffade färgade A4 blad; grön (måndag), blå (tisdag),  vit (onsdag), brun (torsdag), gul (fredag), rosa (lördag) och röd (söndag)

Den här färgkodningen har använts i Sverige sedan 80-talet bl. a i Karlstadmodellen. Men ”uppfanns” redan på 60-talet i USA i habiliteringsprogrammet TEACCH  (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren)

  • Vi vek bladen på mitten (lättare klippa rakt och centrerat då) laminera och dela i två lika stora delar.  En del föredrar att dela bladen först och laminera sedan – de sägs hålla bättre då.
  • Gjorde hål i ena långsidan med hjälp av en stansmaskin/spiralbindare.  Vi använde en Clickman.
  • Skaffade dubbelhäftande kardborreband – (finns prisvärda på t ex Biltema) Använd rullen med hård, taggig kardborre. (Använd den mjuka rullen till schemabilderna)  Klipp remsor lika långa som A5 bladen. Dela dem på längden. Fäst två – tre stycken på varje blad. En för klockbilder och en för schemabilder. (och en rad i fall flera aktiviteter sker samtidigt – valmöljlighet)
  • Vi skrev ut pyttesmå veckodagar som fick följa med de färgadebladen in i lamineringsmaskinen – ifall någon som inte känner till färgkodningen använder böckerna.
  • För syns skull gjorde vi en framsida och trädde sedan spiraler i de 8 hålade bladen och knäppte ihop dem.

På söndagsbladets baksida kan man fästa en genomskinlig förvaringspåse (med kardborreband), att ha schemabilder i när de inte används. Alternativt kan man förvara oanvända shemabilder i diabildsfickor i pärm. Eller göra några ”böcker” med laminerade vita blad och kardborreband, och fästa

Sedan är det bara att fixa schemabilder att sätta in i boken dag för dag.

Pdf med våra schemabilder:

schemabilder-a5-bok-sommarläger-Västra-2018.S1

schemabilder-a5-bok-sommarläger-Västra-2018.pdf s2

och de ligger även under fliken Dokument.

 

Att inte veta vad som ska hända kan skapa oro och stress.