Bildstöd – Rocka sockorna, Världskulturmuseet i Göteborg.

Rocka sockorna är ett återkommande event – för allas rätt att vara sig själva och att olika är bra!

Rocka sockorna dagen tar vi på oss udda strumpor och dagen brukar firas på olika sätt.

Rocka sockorna började som Rock your socks i Usa på World Downs syndrom day och firas numera även i Sverige. Datumet 21/3  är valt eftersom personer med Downs Syndrom har 3 st av kromosom nr 21.

I Göteborg arrangeras varje år en stor fest med ca 1500 besökare på Världskulturmuséet i Göteborg. (Ett samarbete mellan Svenska Downföreningen Väst, FUB, Göteborgs Downfamilj och Studieförbundet Vuxenskolan)  I år sjöng Sign up  teckensånger med publiken och coola Renaida uppträdde!

Vi gjorde bildstöd till eventet som i år hölls söndagen den 17 mars eftersom fler deltagare kan komma när de är lediga.

Man kunde pyssla, prova på musik och dans. Extra roligt var att Kulturskolan hade med eget bildstöd och planerar att utbilda personal om funktionsvariationer i syfte att skapa en musikskola för alla!  ( i enlighet med Barnkonventionen: Barn med funktionsnedsättning ska ges möjligheter till rekreation på ett sätt som bidrar till barnets största möjliga integrering i samhället och individuella utveckling, inklusive dess kulturella och andliga utveckling.)