Bildstöd sommarläger

I augusti 2019 arrangerade återigen DHB Västra sommarläger på Tanumstrands fina konferensanläggning i Grebbestad. Föräldrar kunde gå teckenspråkskurs eller välja föräldrautbildning – hur man kan bemöta och stödja barn med kommunikationsvariationer.

Under kurstiden tog barnledare hand om barn och ungdomar. I år var de indelade i sju grupper som hade en mängd aktiviteter på området samt gjorde utflykter till Nordens ark, Vitlycke bronsåldersgård eller Dalslandsaktiviteter. Föreningen hade fri tillgång till anläggningens aktivitetshall och badhus under veckan, vilket var bra för aktiva barn och föräldrar. (Och en trevlig tillflykt i händelse av regn.) I mitten av veckan ordnades en gemensam familjeutflykt med båt.

Om Bildstöd som användes under veckan: I år fick varje barngrupp en låda med bildstödsmaterial och informationshäfte om hur respektive material är tänkt att användas, samt ett par sidor om hur utvalda appar fungerar. Efter lägerveckan fick de utvärdera materialet.

Föreningen äger fem Ipads som också delades ut. I appen Widgit Go har vi lagt in ”stationskarta” med aktiviteter på anläggningen. Klickar man vidare finns underkartor med ordbilder för varje aktivitet.

Schemabilder laddades ner till kamerarullen för att hämtas upp i t ex Keynote. Lätt att förbereda, ändra och ”airdroppa” till andra.

Innehåll i bildstödslådan: A3 schema. (två tejpade a4 blad för att lätt kunna vika), A5 schemabok, förvaringshäfte med schemabilder (kardborreband). Spel för kommunikation (från boken Lära tecken i barngrupp) Kommunikationsknippor till varje barnledare (m personinfo och foto), Stationskarta – spiralbundet häfte med lägeraktiviteter och ordbilder/ritade tecken.
Vi använde bildstödsprogrammet In Print 3 (Symbolbruket)med Ritade tecken från SPSM.

I år var A3-schemat favorit. På morgonsamlingen presenterade barnledare dagens schema med pekprat och teckenspråk. På eftermiddagen när barnen hämtats av sina föräldrar sattes nästa dags schema upp. Barn och vuxna kunde kunde gå dit och kolla, fotografera och prata om kommande händelser.

Bildstödsmaterial, schemabilder och Widgit Go mall stationskarta Sommarläger finns att ladda ner gratis under fliken dokument.