Workshop om bildstöd i barnomsorg.

Projekt Bildstöd i föreningsliv ägs av DHB Västra,  (en förening för  familjer som har barn med dövhet, hörselskada, språkstörning, flerfunktionshinder – dvs kommunikativa funktionsvariationer )

Sedan 2017 driver DHB Västra TUFF– verksamhet för SPSM:s räkning i Vänersborg.  Kursdeltagare bor veckovis på hotell. och om så önskas ordnas barnomsorg i anslutning till undervisningen.

(TUFF  är TeckenspråksUndervisning För vissa Föräldrar – dvs de som har barn i behov av teckenspråk för kommunikation. )

I TUFF-omsorgen finns tre  anställda barnskötare som använder tal och teckenspråk i kommunikation med barnen. Ett bra tillfälle för barnen att omges med teckenspråk 🙂

Nu vill man införa med bildstöd i verksamheten för mer struktur och kommunikation. Alla barn kan ju inte tecken när de kommer.

Alla barn behöver veta vad som ska hända under dagen.

Och alla barn har rätt att få information på det sätt de förstår, samt ska ha möjlighet att uttrycka sig.

Barnskötarna har hängt upp ett stort veckoschema på en av väggarna, och en tavla som visar vilka av barnskötarna som jobbar.

Den 12 april var vi i projekt Bildstöd inbjudna för att informera mer om bildstöd och svara på frågor.  En del av personalen har teckenspråk som första språk. Projektassistent Alexandra Granat, som också är teckenspråkstolk och handledare i Karlstadmodellen höll därför  föreläsningen på teckenspråk!

Därefter gick vi igenom hur man kan göra bildstöd, t ex skriver eller kopierar in recept i programmet In Print 3 som finns på kansliet.

Utdrag från vår Power Point presentation: